Saab NG9-5 (2010-2012)

 

Den 15. september 2009 ble andre generasjon 9-5 presentert på Frankfurt Motor Show, produksjonen startet i mars 2010. Det var den første Saab som ble lansert under de nye eierne, Spyker Cars, selv om den ble utviklet nesten fullstendig under GMs eierskap. Produksjonen opphørte i 2012 under avviklingen av konkursen.

 

En neste generasjon 9-5 bygget på Epsilon plattformen ble presentert på Frankfurt International Auto Show i september 2009. Bilen hadde sin nordamerikanske debut i oktober 2009 på South Florida Auto Show i Miami. 24. november 2009 rullet den første null-serien av den nye generasjonen Saab 9-5 ut fra produksjonslinjen i Trollhättan.

 

Sammen med kunngjøringen av salget av Saab fra GM til Spyker 26. januar 2010 ble den nye generasjonen Saab 9-5 satt i produksjon på Saab fabrikken i Trollhättan. Produksjonen startet for fullt i april 2010, og bilene dukket opp hos forhandlere 19. juni samme år. Saab introduserte en karosserivariant av den nye 9–5, som fikk navnet "SportCombi," på Geneva Motor Show i 2011.

Saab 9-5 Sedan 2.8 V6 Turbo ble kåret til Årets bil i Singapore av "Wheels Asia".

 

Produksjonen av 9-5 ble avsluttet i mars 2011 da Trollhättan produksjonen stoppet opp på grunn av selskapets sviktende likviditet. De endelige produksjonstallene for andre generasjon Saab 9-5 endte på 11 280 biler.

 

9-5 SportCombi:

En av de fineste og i dag mest sjeldne Saab som har blitt produsert er 9-5 Sportcombi.

Mens flere prototyper og en flere produserte SportCombis ble produsert, kom ikke den offisielle utgaven i serieproduksjon før Saab sin konkurs i desember 2011, og bilene nådde aldri forhandlere.

Det er registret minst 35 produserte 9-5 SportCombi. Av disse ble 13 biler produsert på produksjonslinjen i Trollhätten, 20 ble produsert på forproduksjonslinjen kalt "Frickeboa", og et ukjent antall på GM fabrikken i Rüsselheim i Tyskland. I dag er det antatt at bare 27 biler har overlevd, og at 24 av disse er i kjørbar stand.

Grunnet det lille antallet SportCombi som ble produsert før konkursen, samt manglende testing, ble aldri den modellen typegodkjent. Og alle disse bilene som har skilt er registret på unntaksregler i de forskjellige landene de er registrert i.

En av disse 24 bilene ble kjøpt av en norsk eier på auksjon fra konkursboet, men er nå dessverre solgt ut av landet. Denne bilen var i Norge regisrert som bevaringsverdig kjøretøy.

En 9-5 kombi og en ny 9-5X var også planlagt, samt en generell ansiktsløftning rundt midten av 2014.

 

 

Utstyrsnivåer varierte fra land til land.

 I USA var Saab 9-5 utstyrsnivåer Turbo4, Turbo4 Premium, Turbo6 XWD og Aero.

 

Turbo4 modellene kom med en turbomatet firesylindret bensinmotor og hadde utstyr som inkluderte elektrisk justerbare fører- og passasjerseter, skinninteriør, fem eika lettmetallfelger, tåkelys og vindusviskere med regnsensor.

 

Turbo4 Premium fikk i tillegg et panoramasoltak, lyktespylere, parkeringsassistanse, nøkkelfri adgang og start, seter med minnefunksjon og 18" lettmetallfelger.

 

Turbo6 XWD hadde en turbomatet sekssylindret V-motor firehjulsdrift (XWD).

 

Toppmodellen, Aero fikk 15eikers 18" turbin lettmetallfelger, skinninteriør med sportsseter, et informasjonsdisplay i flere farger, Bi-Xenon SmartBeam hovedlys, mørk titan effekt interiørdetaljer, sportspedaler i aluminium, et sportsunderstell med aktiv demping og Aero karosseridetaljer.

 

Utstyrsnivåene i Storbritannia for MY12 inkluderte Vector SE og Aero og både sedan og stasjonsvogn. De tidligere basismodellene, Linear og Vector ble erstattet av Vector SE-modellen.

 

 I Australia var ikke grunnmodellen (Lineær) en del av serien, bare Vector og Aero modeller var tilgjengelige.

 

I Nord-Amerika var motorvalgene enten en turbomatet V6 eller en Ecotec firesylindret rekkemotor. Andre land hadde også en valgfri turbodiesel motor tilgjengelig. Oppgraderinger av motoreffekten var tilgjengelig fra Hirsch Performance (Saabs eneste fabrikkgodkjente tuner), og økte effekten til V6-motoren fra 296 hk til 330 hk, og den firesylindra motoren fra 220 hk til 260 hk.

 

 

Tekniske data:

 

Mål:

Lengde: 500,8 cm.

Bredde: 186,8 cm.

Høyde: 146,6 cm.

Akselavstand: 283,7 cm.

Vekt: 1 885 – 1 975 kg.

 

Motor A16LET (2011-2012):

Firesylindret rekkemotor med overliggende kamaksler

Slagvolum: 1 598 cm³

Borr x slag: 79x81.5mm

Effekt: 180 hk

 

Motor A20NHT (2010-2012):

Firesylindret rekkemotor med overliggende kamaksler

Slagvolum: 1 998 cm³

Borr x slag: 86x86mm

Effekt:

220 hk – Orginal

260 hk – Hirsch

 

Motor B284 (2010-2012):

Sekssylindret V-motor med overliggende kamaksler

Slagvolum: 2 792 cm³

Borr x slag: 89x74,8mm

Effekt:

296 hk – Orginal

330 hk – Hirsch

 

Motor A20NFT (2011-2012):

Firesylindret rekkemotor med overliggende kamaksler

Slagvolum: 1 998 cm³

Borr x slag: 86x86mm

Effekt:

220 hk, BioPower

260 hk – Hirsch

Motor Multijett II (2010-2011):

Firesylindret rekkemotor med overliggende kamaksler

Slagvolum: 1 956 cm³

Borr x slag: 83x90,4mm

Effekt:

158 hk, 2.0 TiD

187 hk, 2.0TTiD

 

Kraftoverføring:

Tverrstilt motor foran, forhjuls-/firehjulsdrift

6-trinns, automatgirkasse, AWTF-80 SC, gulvspak

6-trinns, manuell girkasse, gulvspak